mari klik disini ya sahabat sekalian!!!~muahxx...

Saturday, February 26, 2011

AWAN GULUNG


Fenomena ini dikenali sebagai Cloud Roll ataupun Awan Gulung. Fenomena Awan Gulung ini telah berlaku di Uruguay baru-baru ini.
Fenomena Awan Gulung ialah awan yang rendah, mengufuk, berbentuk tiub dan merupakan jenis awan arkus yang agak jarang dilihat. Mereka berbeza daripada awan-awan lain. Awan Gulung biasanya kelihatan seperti 'menggulung' kira-kira satu paksi mengufuk. Awan Gulung boleh diibaratkan seperti satu gelombang tunggal atau satu soliton, yang merupakan suatu gelombang yang mempunyai satu rabung dan gerakan-gerakan tanpa mengubah kelajuan atau bentuk. Satu daripada Awan Gulung yang terkenal adalah awan Morning Glory yang ditemui di Queensland, Australia. Satu daripada sebab-sebab utama Morning Glory terbentuk adalah pengedaran 'mesoscale' yang mengaitkan bayu laut yang terbentuk di Semenanjung Cape York dan Teluk Carpentaria. Bagaimanapun ciri-ciri yang sama dapat diwujudkan oleh penurunan udara daripada ribut petir dan tidak dikaitkan dengan daerah-daerah pantai.

Beberapa awan gulung telah dilihat di Selat Inggeris, Kepulauan Shetland, Rusia Timur, kawasan-kawasan maritim lain Australia, dari Pantai Mexico berhampiran Laut Cortez, Uruguay, Nova Scotia dan teluk Campos dos Goytacazes di Brazil.

1 comment :